I huvudet på svenska casino- och spelbolaget ahaWorlds VD

2016-03-16

Personal

I huvudet på svenska casino- och spelbolaget ahaWorlds VD
AhaWorld var ett av de svenska spelbolag som gjorde ett fint år på börsen 2015, men trots ökad omsättning och stabila rapporter har det allmänt ostadiga börsläget dämpat utvecklingen under inledningen av 2016. Vad som började med bingo på nätet och flaggskeppet ahaBingo och senare casinomotsvarigheten ahaCasino har nu efter flera år i branschen utvecklats till ett av Sveriges intressantaste spelbolag med flera spännande varumärken och koncept i produktportföljen.
Aha bingo & casino är fortfarande små i jämförelse med gigantiska spelbolag som Unibet och Betsson men det hindrar inte Aha från att utmana jättarna med både stil och en mer personlig framtoning.

Nedan följer en intervju där vi tar tempen på ahaWorlds VD, Goran Ristic, men först lite kött på benen angående produkterna och bolaget. (OBS: vi på svenskacasino.se har vid tillfället då denna artikel skrivs inte lagt till MoboCasino bland våra rekommenderade online casinon. Därför är denna intervju endast avsedd för utbildningssyfte)

Att Aha satsar på framtiden och på allvar slåss om marknadsandelarna i den lukrativa, men stenhårda branschen råder det inte längre några tvivel om. Efter att under 2015 förvärvat - och med hästlängder förbättrat - casinosajten SwedenCasino togs de första stegen mot ett internationellt genomslag. Detta kulminerade sedan under början av 2016 när inte mindre än två "Mobile First"-koncept (med andra ord renodlade mobilcasinon) lanserades på en egenutvecklad plattform: MoboCasino och Jackmob (tyvärr orecenserat på våra hemsidor). AhaBingo och MoboCasino erbjuder även norska spelare både support och kringmaterial på modersmålet och finska ska vara på gång inom kort.

Ett annat smart och expansivt strategiskt drag är återlanseringen av sitt eget affiliatesystem (provisionsbaserat marknadsföringsprogram) som gör anskaffningen av nya kunder både billigare och lättare. Det återuppväckta affiliatesystemet ahaPartner i kombination med andra marknadsföringssatsningar och de nya varumärkena har onekligen gett resultat. I ett pressmeddelande i början av mars meddelade bolaget att kundtillströmningen under januari och februari ökat med 506% jämfört med samma period förra året; 5900 nyregistrerade kunder under de första två månaderna av 2016, i jämförelse med 2015 års 972 stycken.

Men Aha växer inte bara på bredden. Spjutspetsen vässas också för att kunna fortsätta leverera vad som alltid varit bolagets huvudsakliga vision: ”aha-upplevelsen”. Bland annat har nya avtal skrivits med den norska spelleverantören Betsoft vars spel finns att spela i skarpt läge hos inledningsvis SwedenCasino. Men som Goran Ristic bekräftar i vår intervju nedan är de på gång på alla sajter. Live-casino och jackpottspelet Mega Fortune - som länge innehade Guinness-världsrekordet för största onlinevinst, €17.2 M) - är däremot två produkter som nyligen lanserats hos alla ahaWorlds nätcasinon och ses av många, inklusive oss, som en verklig kvalitetsstämpel. Tempot vad gäller kampanjer har också skruvats upp rejält sedan årsskiftet med flera attraktiva erbjudanden per vecka. Vi följer med spänning hur de nya varumärkena förvaltas och vilka vägar de väljer att gå under 2016.

Intervju med Goran Ristic, VD ahaWorld, som genomfördes den 14:e mars 2016. Våra frågor i fet stil och Gorans svar följer direkt under.



Ni har breddat ert produktutbud avsevärt i jämförelse med hur det såg ut för ett år sedan, med den uppenbara fördelen att ni nu kan rikta er till olika målgrupper. Men vilka är dessa egentligen, och kan ni se några speciella mönster hos spelarna på de olika varumärkena?

Det som är gemensamt för samtliga varumärken är en bra konvertering (redaktionens förtydligande: med konvertering menas antalet registrerade kunder som gör en insättning), vi har ett snitt på ca 30%. Standard i branschen är ca 10%. Vår nuvarande produktportfölj har en välbalanserad mix av varumärken med unika koncept.

AhaCasino.com är vårt unisex-koncept som tilltalar både kvinnor och män. Beteendet på ahaCasino är att insatserna är lite lägre men fler som gör insatser. En tydlig indikation på att Aha har många ”casual” kunder. Många kunder känner igen sig i navigeringen på sidan eftersom den är uppbyggd som en nyhetsportal, likt Aftonbladet. Bra och snabb respons på våra utskick med olika erbjudanden.

MoboCasino.com har ett tydligt mobilt formspråk. En väldigt avskalad produkt som är baserad på snabb teknik som förhöjer den mobila spelupplevelsen. På Mobo har spelarna generellt högre insatser, kortare spelsessioner men besöker sidan oftare. Vår bedömning är att Mobo ses som ett bra alternativ hemma i soffan men även på t ex bussen. Bra öppningsfrekvens på erbjudanden, mycket högre klick i sms-utskicken än i mail.

SwedenCasino.com är vårt lokaliserade koncept. Målgruppen är en mix av större spelare och mindre spelare med en ganska jämn besöksfrekvens. Bra respons på erbjudanden, fler som klickar i mail än i sms-utskick.

AhaBingo.com är vår bingosida med kända utropare. En väldigt lojal målgrupp som till 90% består av kvinnor 35+ utanför storstäderna. I somras lanserade vi även casinospel på ahaBingo vilket har resulterat i en högre omsättning. Nu väljer bingospelarna att även spela casino på ahaBingo istället för att gå till någon annan casinosida.

Känner ni rent spontant att det är någon del av marknaden/målgrupp ni inte täcker med den nuvarande varumärkesportföljen?

Vi håller just nu på att dedikera viss personal från vår kundtjänst på Malta till att ta hand om VIP-spelare på casinot. Det är en målgrupp som vi inte riktigt har fått ett bra fäste hos. VIP-spelare har högre insatser än det generella snittet, därför är det en viktig målgrupp. Vi hoppas på att anpassningarna som görs på Malta nu ska leda till bättre penetration av den målgruppen.

Vi antar att svenska spelare är er största kundgrupp i dagsläget men vi är lite nyfikna på hur det går utanför Sverige. De norska lanseringar som gjorts är kanske lite för färska för att ge en vettig bild men såväl ahaCasino, Jackmob och MoboCasino finns på engelska. Vad vi fiskar efter är hur stor andel av era kunder som inte är bosatta i Sverige?

Av den totala kundbasen är ca 20% kunder som inte är bosatta i Sverige. I och med våra senaste lanseringar i Norge bedömer vi att andelen kunder utanför Sverige kommer att öka. I början av Q2 lanseras MoboCasino i Finland, det blir koncernen första casinosida som anpassats för den finska marknaden. MoboCasino är det varumärke som kommer lanseras på flest nya marknader, dels för att produkten är avskalad och lättare att anpassa för nya marknader. Men framförallt anser vi att det är spel i mobilen som gäller kommande åren, och att vi når utvecklingsmarknader där internettrafiken till stor del kommer från mobiltelefoner och andra handhållna enheter.

Ni har länge hört till toppskiktet bland svenska bingosajter och som du nämnde påbörjat satsningar med ahaBingo-konceptet i Norge, med lokala kändisutropare som blivit lite av ert signum. Tillåter er nuvarande plattform ytterligare språk och finns det i så fall några planer på det? Vilka länder skulle kunna stå näst på tur och hur ser konkurrensen/er tillväxtpotential ut på dessa marknader?

Tekniken klarar av vilket språk som helst, men fokus just nu kommer vara Norge och Sverige. I förlängningen kommer sannolikt även Finland läggas till, men det är längre fram. AhaBingo-konceptet med kända utropare är i grunden väldigt osvenskt. Jag tror att ahaBingo skulle passa ännu bättre på t ex den latinamerikanska marknaden. Men för att lyckas där behövs det en partner med lokalkännedom. Bingo måste göras väldigt lokaliserat med dagens utförande. En annan variant är att längre fram utveckla/anpassa plattformen till att vara mindre beroende av lokalisering och kanske mer mobilanpassad, t ex utan fysiska chatt-moderatorer som finns idag.

Ni har enligt egen utsago haft rejäl tillströmning nya spelare den senaste tiden vilket såklart ökat era marknadsföringskostnader. Kommer ni fortsätta satsa lika hårt under resten 2016?

Eftersom konkurrensen är stenhård i branschen så måste vi fortsätta att marknadsföra produktportföljen. Intensiteten av marknadsföringen kommer dock att varieras för att optimera effekten och mer riktade punktinsatser.

Det vi märker med de större aktörerna inom branschen är att de sällan ändrar sina marknadsföringsstrategier. Det är en mix av TV, radio, web och affiliates som konstant tuggar på. Vår bedömning är att t ex TV inte längre är en självklar rekryteringskanal, snarare en aktiveringskanal. Alltså att hålla redan registrerade kunder aktiva och återaktivera kunder som inte spelat på ett tag, men det är en väldigt dyr kanal för det syftet.

Våra varumärken kommer att satsa mest på affiliates, vi har mycket att hämta där. Även programmatisk marknadsföring har fungerat bra för våra varumärken. Sen kommer detta periodvis stöttas upp av mer traditionell media.

Hur ser ni på balansen mellan marknadsföringskostnader som syftar till att attrahera nya kunder kontra kostnader för att skapa aktivitet bland redan registrerade användare? Går det att göra ett bra jobb på båda fronter även i en så pass expansiv fas som ni befinner er i?

Vår kundvård på Malta har många års erfarenhet gällande kundaktivering och återaktivering. Just nu har vi full fokus på nya och befintliga kunder, i våra CRM system kan vi enkelt individanpassa alla erbjudanden. Även på sajterna anpassas erbjudandena baserat på den specifika kundens beteende eller senaste händelser.

Vad har ni för strategi inför en ny svensk spellagstiftning som med största sannolikhet kommer, även om det kanske dröjer till 2018?

Eftersom vi har en egen plattform samt driver operatörer har vi en god relation med spelmyndigheten på Malta (MGA). Vi anser att vi inte kommer ha något problem med att ansöka om en licens i Sverige när det kommer. Men det som blir intressant är vilka spelformer som kommer att regleras, blir det samtliga eller bara t ex betting. Vi vill att alla spelformer regleras eller inga, och vet att de flesta stora spelbolagen i Sverige har samma inställning.

Tack för att du tog dig tid Goran. Finns det avslutningsvis något speciellt som vi casinoentusiaster inte får missa den närmaste tiden hos något av era varumärken?

Tack själva. För att vara säker på att inte missa något så rekommenderar jag att man blir medlem på våra sajter, då får man den senaste och hetaste informationen.

 Personal
skriven av

Personal

Vår redaktion består av svenskar som brinner för casinospel och spelmarknaden i stort. Vissa av oss har jobbat i spelbranschen ett längre tag medan andra först nyligen förvandlat hobby till karriär, våra skribenter har alla en grundläggande kunskap om spelbranschen och har dessutom sina egna expertområden. Här samlar vi texter från tidigare redaktionsmedlemmar och även texter som samarbetats fram mellan skribenter.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare