Hur ska måttfullhetskravet i den nya spellagen tolkas?

2019-02-09

Sofia Grunditz

Hur ska måttfullhetskravet i den nya spellagen tolkas?

Det är ungefär en månad sedan den nya svenska spellagen trädde i kraft. Med detta har Sveriges spelmarknad verkat blomstra och det är endast casinon med licens utfärdad av Spelinspektionen som får verka i Sverige. Dock har det riktats kritik mot mängden reklam som spelbolagen sänder ut, men hur ska egentligen den nya lagen och måttfullhetskravet i den tolkas?

Måttfull marknadsföring

Med förändringen av hur spelmarknaden fungerar så har också frågorna varit många runt vad de nya reglerna innebär och hur de bör tolkas, av såväl spelbolag, spelare och politiker. Någonting som civilminister Ardalan Shekarabi har reagerat på är den mängd spelreklam som casinon nu sänder ut i diverse olika medium.

Civilminister Ardalan Shekarabi sa nyligen i en intervju med DN att han uppmanar licenshavare att sköta sig, och i samband med detta har han dessutom kallat samtliga 69 spelbolag med svensk spellicens till ett möte på Finansdepartementet. Detta möte kommer hållas den 14 februari och ämnet ska alltså vara att diskutera nätcasinons reklamkampanjer. Det är endast spelbolag med svensk spellicens som har tillåtelse att sända reklam i Sverige.

Svenska Spels VD Patrik Hofbauer är en av de som har uttalat sig angående bland annat hur man upplevt klimatet sedan spellagen trädde i kraft och angående möteskallelsen från civilminister Shekarabi. I en intervju med DN säger Hofbauer:

"-Jag håller med om att det varit reklam som varit allt för aggressiv, men sedan är det svårt att definiera vad som är måttfullt och inte än så länge"

I den nya spellagen står det att marknadsföringen ska vara måttfull, vad detta måttfullhetskrav rent tekniskt betyder vet man dock ännu inte.

Spelbranschens Riksorganisation tar ton

Sper, Spelbranschens Riksorganisation, har också uttalat sig i frågan om måttfull marknadsföring i en debattartikel. Jenny Nilzon, vd på Sper, menar på att det inte är ett förbud som behövs för att reglera reklamen, utan snarare en hårdare tillsyn mot spelbolagen från Spelinspektionens sida. Nilzon anser att spelbolag med licens även omfattas av yttrandefriheten och därför bör ha tillåtelse att marknadsföra sina produkter, och att man istället för att skärpa regelverket bör jobba med att implementera det regelverk som finns just nu.

Man anser också att riktlinjerna över måttfullhetskravet med tiden säkert kommer att bli tydligare från Spelinspektionens sida, eftersom det bara är en dryg månad sedan den nya lagen trädde i kraft. Man hoppas dessutom på att kanalerna som reklamen annonseras i ska börja diskutera huruvida mängden spelreklam är lämplig i en och samma kanal. Kravet från Spelinspektionen reglerar alltså just nu bara reklamens innehåll och utformning, och inte mängden reklam.

Källa: Sper

Sifos undersökning över de största annonsörerna

Kantar Sifo har genomfört en undersökning över vilka de största annonsörerna i Sverige var under 2018, och Ica ligger på förstaplats. Flera spelbolag finns dessutom med på listan, och Svenska Spel är den sjätte största reklamköparen enligt undersökningen. Kindred Group som äger bland annat Unibet har en andraplats. Totalt finns det alltså sex spelbolag på Sifos lista.

Här är listan över de största annonsörerna 2018 enligt Sifos undersökning:

  1. (1) Ica / 1,06 miljarder
  2. (9) Kindred group / 985 miljoner
  3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
  4. (3) Coop / 666 miljoner
  5. (5) Mio / 643 miljoner
  6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
  7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
  8. (20) Telia / 458 miljoner
  9. (16) Volvo / 402 miljoner
  10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
  11. (6) Arla / 376 miljoner
  12. (11) Willys / 375 miljoner
  13. (14) Ikea / 374 miljoner
  14. (17) Tre / 365 miljoner
  15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
  16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
  17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
  18. (15) Hallon / 335 miljoner
  19. ATG / 327 miljoner
  20. (19) Leovegas 322 miljoner
Sofia Grunditz
skriven av

Sofia Grunditz

Sofia Grunditzs LinkedIn profil

Sofia har under 2018 och 2019 jobbat som skribent och content editor på SvenskaCasino.se och hade som roll att bland annat rapportera om händelser inom den svenska spelindustrin, såväl som globala nyheter. Hon rapporterade även om nya samarbeten mellan olika utvecklare och operatörer och klimatet på den svenska spelmarknaden. Sofia har en bakgrund som skribent och fotograf, men under hennes tid hos oss låg hennes fokus på de senaste spelreleaserna och nyhetsvärdigt innehåll om spelbranschen. Sofia jobbar dock inte längre hos oss. Sofia Grunditz skribent profil hos oss är därför endast avsedd som historisk referens med koppling till det innehåll som hon skrev, eller på annat sätt bidrog till att skapa under tiden som hon arbetade hos oss.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare