Det är ungefär en månad sedan den nya svenska spellagen trädde i kraft. Med detta har Sveriges spelmarknad verkat blomstra och det är endast casinon med licens utfärdad av Spelinspektionen som får verka i Sverige. Dock har det riktats kritik mot mängden reklam som spelbolagen sänder ut, men hur ska egentligen den nya lagen och måttfullhetskravet i den tolkas?
Med förändringen av hur spelmarknaden fungerar så har också frågorna varit många runt vad de nya reglerna innebär och hur de bör tolkas, av såväl spelbolag, spelare och politiker. Någonting som civilminister Ardalan Shekarabi har reagerat på är den mängd spelreklam som casinon nu sänder ut i diverse olika medium.
Civilminister Ardalan Shekarabi sa nyligen i en intervju med DN att han uppmanar licenshavare att sköta sig, och i samband med detta har han dessutom kallat samtliga 69 spelbolag med svensk spellicens till ett möte på Finansdepartementet. Detta möte kommer hållas den 14 februari och ämnet ska alltså vara att diskutera nätcasinons reklamkampanjer. Det är endast spelbolag med svensk spellicens som har tillåtelse att sända reklam i Sverige.
Svenska Spels VD Patrik Hofbauer är en av de som har uttalat sig angående bland annat hur man upplevt klimatet sedan spellagen trädde i kraft och angående möteskallelsen från civilminister Shekarabi. I en intervju med DN säger Hofbauer:
"-Jag håller med om att det varit reklam som varit allt för aggressiv, men sedan är det svårt att definiera vad som är måttfullt och inte än så länge"
I den nya spellagen står det att marknadsföringen ska vara måttfull, vad detta måttfullhetskrav rent tekniskt betyder vet man dock ännu inte.
Sper, Spelbranschens Riksorganisation, har också uttalat sig i frågan om måttfull marknadsföring i en debattartikel. Jenny Nilzon, vd på Sper, menar på att det inte är ett förbud som behövs för att reglera reklamen, utan snarare en hårdare tillsyn mot spelbolagen från Spelinspektionens sida. Nilzon anser att spelbolag med licens även omfattas av yttrandefriheten och därför bör ha tillåtelse att marknadsföra sina produkter, och att man istället för att skärpa regelverket bör jobba med att implementera det regelverk som finns just nu.
Man anser också att riktlinjerna över måttfullhetskravet med tiden säkert kommer att bli tydligare från Spelinspektionens sida, eftersom det bara är en dryg månad sedan den nya lagen trädde i kraft. Man hoppas dessutom på att kanalerna som reklamen annonseras i ska börja diskutera huruvida mängden spelreklam är lämplig i en och samma kanal. Kravet från Spelinspektionen reglerar alltså just nu bara reklamens innehåll och utformning, och inte mängden reklam.
Källa: Sper
Kantar Sifo har genomfört en undersökning över vilka de största annonsörerna i Sverige var under 2018, och Ica ligger på förstaplats. Flera spelbolag finns dessutom med på listan, och Svenska Spel är den sjätte största reklamköparen enligt undersökningen. Kindred Group som äger bland annat Unibet har en andraplats. Totalt finns det alltså sex spelbolag på Sifos lista.
Här är listan över de största annonsörerna 2018 enligt Sifos undersökning: